Hur kan någon vara arg på en skjorta?
.
1997 var jag reseledare på Rhodos…
När solen skiner, maten är god, rummen är rena och sällskapet trevligt behöver få stöd av sin reseledare.
Men när det regnar, familjen blir magsjuk, passet försvinner eller rummet luktar illa då vill vi minsann föra fram våra klagomål och få utlopp för vår frustration. Gärna till reseledaren.
Det gjorde att jag som 21-åring kröp längre och längre ner bakom min servicedisk för varje ny gäst som kom. Till en dag då min kloka och erfarna kollega Linda sa ”Anna, det är inte dig de är arga på – det är din skjorta”
Det här känner de flesta i servicebranschen till och samma sak gäller för dig som är chef och ledare. Många tycker att det är din uppgift att lösa det som är jobbigt.
Så här kan du göra för att inte någon annans frustration och missnöje ska bli ditt problem att lösa:
- Lyssna – fokuserat och aktivt en stund
- Bekräfta – ”Jag ser att det här gör dig arg”
- Fråga – Ställ en öppen fråga som ”Vad skulle du kunna göra för att förbättra situationen för dig?”
Hur gör du för att inte ta på dig andras missnöje eller problem?
/Anna